مهدي ( تحصیلات : لیسانس ، 22 ساله )

با سلام و عرض ادب
من يه مشكلي دارم كه چند جا مطرح كرده ام ولي تا حالا جواب نگرفته ام.البته بگم جواب اصلي را از خدا مي خاهم و اينكه با شما مطرح مي كنم فقط به عنوان وسيله است و بس.
من توي حرف زدن مشكل دارم.نميتونم سليس و روان حرف بزنم.نميتونم مثلا يه جا به عنوان مجري يا سخنران صحبت كنم.هنگام حرف زدن يه مرتبه هول ميشم و عجله مي كنم و جمله ام را نا تموم رها ميكنم و حسابي خجالت مي كشم. يعني گاهي اوقات زبونم نمي چرخه و گير ميكنه.
من چه كار كنم؟قابل رفعه؟بايد دكتر برم؟من استعداد خوب و سليس حرف زدن را ندارم؟
لطف كنين منو راهگشا راهنمايي كنين.
ممنون


مشاور (hassan najafi)

باسمه تعالی با سلام و تشکر از اینکه مشاوره راسخون را انتخاب کردید: دوست گرامی : جواب شما در قسمت متفرقه پاسخ داده شد و ارسال گردید به هر حال شما باید تا می توانید تمرین کنید . فن بیان با اینکه همه فکر می کنند ارثی است اما غیر از ارث فاکتور های دیگری در این امر موثر می باشند این مشکل می تواند ناشی از چند مورد باشد از جمله سرخوردگی های گذشته ، کمرویی و خجالت ، ترس از موقعیت همراه با استرس و در اصل بیشتر همین استرس بوجود آمده باعث این حالت می شود .شما می توانید راهکارهای زیر را آزمایش کنید : تمرکز کنید بر روی مطلبتان و برای خود در تنهایی بازگو کنید ، در هنگام صحبت سعی کنید راحت باشید و آرامش خود را حفظ کنید ، شمرده شمرده برای خود مطالبی را بازگو کنید ، از برخی از الفاظ کلیشه در ابتدای امر استفاده کنید ، با افراد و دوستانتان در امور مثبت مناظره کنید ، سعی کنید مطالعه خود را افزایش دهید و برخی از ابیات و آیه های قران را حفظ کنید ، از سخنرانی سخنرانان برجسته استفاده کنید ، مطالب یاد گرفته را برای خود و دیگران بازگو کنید به تدریج عیبهای کلامی خود را اصلاح کنید و از خدا کمک بخواهید چرا که حضرت موسی کلیم علی نبینا و واله و علیه السلام نیز از خدا همین را خواست در برابر فرعون : رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی : خدایا سینه مرا وسعت ده و کار مرا آسان کن و گره زبان مرا بگشای تا سخن مرا بفهمند . شما هم می توانید این دعا را از خدا بخواهید .